الإثنين 06 مايو 2024 -11:32 القاهرة
مستشار التحرير
محمد سليمان

الرئيس السيسي: الجمهورية الجديدة تحتاج إلى أموال وأرقام كبيرة جدا

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن الدولة المصرية جادة في ملف التحول الرقمي، قائلا: "لما الدولة المصرية تجي تعمل موضوع زي ده.. علشان تحقق التحول الرقمي بعد كان بتشتغل ورقي.. واحنا شغالين دلوقتي بنعمل ذكاء صناعي يكون فيه جزء من العمل يكون فيه ذكاء صناعي.. الرقم كام وكلفنا كام".
 

... إقرأ المزيد

الرئيس السيسى: شركة العاصمة لديها كشف بنوك وائتمان محتمل بـ40 مليار جنيه كاش

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن شركة العاصمة لديها كشف بنوك وائتمان محتمل بقيمة 40 مليار جنيه كاش ، فضلا عن مستحقات بقيمة 80 مليار جنيه، مضيفا: "الهدف اللي انا بقوله ده علشان كتير من الناس بيسمعوني واتكلمنا في الموضوع من 4 سنين .. حد يقولى انتوا بتعملوا العاصمة ليه ؟ انتوا معاكوا فلوس للحكاية؟ إدونا الفلوس نعيش بيها".

... إقرأ المزيد

الرئيس السيسى: المراكز الرقمية محصنة وتكلفة المبنى الواحد 10 مليارات جنيه

قاطع الرئيس عبد الفتاح السيسي، الدكتور عمرو طلعت وزير الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات، خلال كلمته ضمن فعاليات افتتاح عدد من مشروعات "مصر الرقمية"، قائلا: "انت بتتلكم على الكلام اللى اتعمل بيه المراكز.. بس أنت مش اتكلمت عن أن المنشآت اللى اتعملت فيها اتكلفت كام.. بقول كده للناس اللى موجودة دلوقتي وبتسمعنى.. علمنا الرأسي والتبادلي.. التبادلي متكلف بنية إنشائية 10 مليار جنيه.. والرأسي أكثر شوية".
 

... إقرأ المزيد

الرئيس السيسى: لو تواجد 100 ألف دارس عندهم مقومات هصرف عليهم 12 مليار جنيه

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي: "احنا عاملين اليوم ده للمصريين والدولة المصرية علشان نلقى الضوء على أهمية الموضوع ده علشان مستقبل بلادنا وأولادنا.. من فضلك يا دكتور عمرو خد راحتك وبراحة علشان الناس تعرف".
 

... إقرأ المزيد

الرئيس السيسى يشهد إطلاق منصة مصر الرقمية ومركز البيانات الدولى بالقاهرة

يفتتح الرئيس عبد الفتاح السيسي، صباح اليوم عدد من مشروعات "مصر الرقمية" لوزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات.

... إقرأ المزيد

مصطفى مدبولى يهنئ الرئيس السيسي بعيد الأضحى المبارك

هنأ الدكتور مصطفى مدبولي، رئيس مجلس الوزراء، الرئيس عبدالفتاح السيسي، رئيس الجمهورية؛ بمناسبة قرب حلول عيد الأضحى المبارك.

... إقرأ المزيد

رئيس الوزراء يهنئ شيخ الأزهر بعيد الأضحى المبارك

هنأ الدكتور مصطفى مدبولي، رئيس مجلس الوزراء، فضيلة الإمام الأكبر الدكتور أحمد الطيب، شيخ الأزهر، بمناسبة قرب حلول عيد الأضحى المبارك.
 

... إقرأ المزيد

الرئيس السيسي يشهد افتتاح 7 مراكز "إبداع مصر الرقمية" فى المحافظات

شهد الرئيس عبد الفتاح السيسي، افتتاح 7 مراكز إبداع مصر الرقمية، عبر تقنية "الفيديو كونفرانس"، في عدد من المحافظات، منها مركز الإبداع الرقمي في "أسوان، وقنا، وسوهاج، والمنيا، ومركز إبداع مصر الرقمية في الإسماعيلية، والمنصورة والمنوفية".

... إقرأ المزيد

وزير الزراعة: الحدائق تستقبل المواطنين والمجازر تذبح الأضاحى مجانا

أكد السيد القصير وزير الزراعة واستصلاح الأراضي أن كافة القطاعات والهيئات الخدمية التابعة لها، أعلنت حالة الاستعداد القصوى  لاستقبال عيد الأضحى المبارك، وتشديد عمليات الرقابة على الأسواق ومنافذ وشوادر بيع اللحوم والأضاحي الحية، فضلا عن ضخ المزيد من المنتجات والسلع الغذائية بأسعار مخفضة في منافذها الثابتة والمتنقلة.

... إقرأ المزيد

التخطيط: 45 مليار جنيه استثمارات حكومية فى قطاع الموارد المائية والرى خلال (21/2022)

نفذت الدولة المصرية العديد من المشروعات فى قطاع الموارد المائية والرى خلال 8 سنوات، بحيث تهتم  الدولة بتحقيق الأمن المائى وتوفير متطلبات الأمن الغذائي، وفق رؤية متكاملة، باعتباره جزء لا يتجزأ من الأمن القومي، حيث تتبني الدولة الأمن القومي بمفهومه الشامل.
 

... إقرأ المزيد

Please wait...